Sunday, 28 August 2016

Melaka with Eyla

Bismillah..
Peace be upon you..

Fuhhh... it has been about 3months this blog is being ignored. Haha. Ape nak jadi nihhh.. hehe. Too many things come out perfectly, alhamdulillah ;)

Sebelum memori dlm kepala ni makin penuh dan kemungkinan akan dimakan virus, jd hari ni rasa nk bercerita kt sini pasal sy dan Eyla jenjalan ke Melaka. Lama dah cite ni sebenarnya. Its on 7 and 8 Mei 2016. 

Alhamdulillah sy dapat geng yg suka jalan2 jgk, si Eyla ni la. Hehe. Thanks beb! We are enjoying our single time now. Haha. Masing2 kan bujang lg, so memang takde halangan nk jalan ke mana pun. (Ye ek?)haha ;p

Part paling best utk pengembaraan kami ke Melaka kali ni ialah sebab kereta. Haha. Kami naik flight from kB to kL. Smpai kL, plan asal nk sewa kereta ke Melaka. Tapi mujur masa tu kebetulan ada kereta umi dgn k.Amy..jd kami amik kereta tu ke Melaka. Jimat bajet ;)

And the journey began succesfully. Sukses mula2 jela. Sebab ada masalah lepas tu. Haha. 2jam perjalanan memang hepi je la. Sambil drive, sambil dgr lagu, sambil borak2. Rilekkk..nama pn brcuti. Tap├Čii, masuk je bandar Melaka, tetiba aircond kereta tak hidup. Memang out of sudden la. Terus xde rs sejuk sikit pn. Arghhhhh, dah la masa tu t.hari, mmg panas beb. Mcm udang kena bakar duk dlm keta ms tu. Haha. 

Kami terus p hotel. Estadia Hotel. Terus check in, mandi2 dan solat. Lega kejap. Tapi dlm kepala duk pikir lg ape masalah kereta ni. Haha. Pastu, terus siap2 nk kua makan n jalan2. Memang main point ke Melaka kali ni adalah sebab nk kenal The Shore dan Pantai Klebang. Jd ape nk jd pn, mmg kena pastikan sampai tempat ni. Hehe.

Kami p kedai makan dulu masa tu, sbb dgn keadaan kereta yg takde aircond dan suhu yg sntiasa tinggi tu, jd baik kami pn isi perut kami jgk. Takut sama2 naik angin sama dgn kereta, lagi parah. Hahaha. Kami p makan kt kedai tersohor situ, kedai Asam Pedas Claypot. Sambil makan, smbil pikir la ape pasal kereeta ni naik kejap je, terus suhu naik merah. Aihhh..


Lepas perut kenyang, kami terus ke The Shore. Kat sini sebenarnya nak jejak kaki kat tingkat 43. Katanya tertinggi kan3..jd nak rasa la cmne kt atas sana. Hehe. Dh lewat petang masa tu. Situ bukak smpai malam. Jd kami lepak atas sana dr lwt petang hingga malam. Konon2 lepak lama atas tu sbb nk bagi enjin kereta sejuk la. Rupenya memang tak ok2 jgk. Asal gerak je seminit dua, suhu terus naik merah.. ayoyo.. 



Tapi yg lawaknya, dalam duk runsing tu pn kami singgah makan plak sebelum balik hotel. Hehe. Berdua je kt negeri org, perasaan masa tu mcm ape je. Haha. Takut ngn tak takut sama byk je. Haha. Dgn takde kenal sesape pun, tapi buat2 berani jgk. Haha. Makan tetap kena makan kn. Haha. Kenyang perut baru boleh pikir rasional sket. Habis mkn, terus balik hotel. Smbil drive, smbil doa kereta jgn meletop. Haha. Eyla ckp bonet dpn  leh trbukak dgn sendiri kalo enjin panas. Errr..agak takut jgk, tp tetap rilek sbb tak pernah alami. Keh3.

Sampai je hotel malam tu, syukur sesangat dah. Hehe. Tido. Dan dah pikir hari ke2 kami cmne. Haha. Malam tu Eyla tgk kat wechat Nurul yg dia pn ada kt Melaka. Jd kami plan nk jupe dia mtk kwn dia tengokkan kereta. 

So, esoknya hari ke2 kami. Pagi tu ape2 hal pn , breakfast tetap breakfast. Bayar hotel mahal2 taknak breakfast rugila kn. Haha. Lepas perut kenyang, konon buat keputusan nk balik awal ke putrajaya.


Tapi, sblm brtolak tu, Eyla cek tangki air kt bhgian dpn tu. Masya Allah..kering kontang tang tang tang. Haha. Fuhhh.. dia try buh air sket. Padahalnye kelmarin dh buh air, tp dlm tangki 1 lg. Paham tak? Haa..ada 2 tangki tau kt depan bahagian enjin tu. Kalo xtau, p tengok skrg. Haha. Sy pn baru tahu hari tu la. Kalo x jdi kejadia cmni, smpai kesudah sy xtau pn psl tangki air kereta. Hahaha.

Kami p jupe Nurul kt hotel Sentosa. Rasa hepi mcm episod jejak kasih ms tu. Haha. Sbb baru rasa lega ada jgk org yg kami kenal kt Melaka ni. Hehe. Diorg tolong2 cek kereta, bukan diorg je tau, siap ada pakcik sorg ni mtk bwk p bengkel dia plak tu. Haha. Tp bila cek tangki air tu yg sbnrnya masalah, dan rasa mcm dah ok2, kami buat keputusan tak pyh la smpai nk masuk bengkel. Hehe.


Runsing ada lg dlm kepala. Tp Pantai Klebang tetap kami singgah. Haha. Bergambar sekeping dua utk dijadikan kenangan. Oh, sebenarnya bukan sekeping dua, tapi berpuluh keping rasanya. Hehe.




Lepas tu, singgah balik ke Dataran Pahlawan beli oleh-oleh sket. Lepas tu la baru kami bertolak balik ke Putrajaya. Malam tu naik flight balik ke Kota Bharu. Fuhhh.. berjaya. Haha



Amacam? 2hari di Melaka full with lesson. Pelajaran dan kenangan. Hehe. Trip jenjalan kali ni mmg sy dpt byk benda. Dari tak tahu pasal suhu kereta dan tangki air, skrg sy dah tahu. Haha. Pastu sy dapat belajar yg dalam kehidupan ni kita kena berani wlwpun kita perempuan. Berani. Tau? Kena berani. Hehe. Berani2 pun, doa mtk Allah lindung jgk ye. Asalkan kita bergantung pd Allah, insya Allah Dia permudahkan semua. ;)

No comments:

Post a Comment