Saturday 27 June 2015

10 Ramadhan

Bismillah..
Peace be upon you.. ;)

Alhamdulillah.. hari ni dah hari yg ke-sepuluh umat Islam berpuasa.
Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Dlm bln puasa dikatakan syaitan-syaitan diikat, jd kita hanya berperang dgn nafsu sendiri. Cewahh.. haa, jgn main-main. Sebab memang ada kebenarannya. Jgn nak salahkan syaitan, sebab kalo kita buat salah di bulan Ramadhan ni, tak lain tak bukan, kita yg memilih utk berbuat salah. Kita yg terlalu mengikut perasaan dan nafsu sendiri. Sebab Allah dah ikat syaitan-syaitan yg terkutuk itu.

Selama dh sepuluh hari ni, tanya diri kita balik, adakah kita benar-benar berpuasa. Sebenarnya, sy tanya diri sy balik.. "adakah aku benar-benar berpuasa?".. ye, kadang-kadang kena muhasabah diri. Err, bukan kadang-kadang, tapi sepatutnya kena SELALU bermuhasabah. 

Kita mati2 ingat  "ye, aku dah berpuasa, aku tak makan, aku tak minum.."..
Tapi hakikatnya, paham tak kita akan hakikat sebenar puasa. Sy ada pernah dengar seorg ustaz bgtau, puasa ni bukan sekadar menahan diri lapar dan dahaga di siang hari, tetapi jugak menahan diri drp bebuat perkara yg tak elok.

Contohnya, kita puasa, tapi kita mengumpat, jadi pahala puasa kita akan berkurangan. Cuba pikir balik, punye lah lapar dan dahaga, tapi pahala kita x dapat. Kan rugi tu. Astaghfirullah.

Muhasabah diri.
Benar-benar puasakah kita?

Buat diri sendiri, 
Sila pikir.

No comments:

Post a Comment